Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem to idealny pomysł na zobaczenie bardzo ciekawych i malowniczych zakątków Brandenburgii. Dzisiaj zaplanowaliśmy trasę wycieczki rowerowej przez Frankfurt nad Odrą – Müllrose – Rezerwat Przyrody Schlaubetal – Eisenhüttenstadt – Frankfurt nad Odrą. Całość wynosi około 90 km. Naszą wycieczkę rozpoczynamy z Frankfurtu i jedziemy do Müllrose. Szczegółowy opis tego odcinka trasy został zawarty w moim poprzednim wpisie (Ciekawe trasy rowerowe wokół Frankfurtu nad Odrą).

Müllrose nazywane jest bramą do Schlaubetal – rezerwatu przyrody obejmującego dolinę rzeki Schlaube. W większości jest to teren pokryty lasami, przez który przepływa rzeka Schlaube, przecinając liczne jeziora. Przy jej brzegu począwszy od średniowiecza, powstało wiele młynów wodnych. Kilka z nich, choć nie tak wiekowych zachowało się do naszych czasów. Jest to teren bardzo popularny wśród turystów.

Na rynku w Müllrose rozpoczyna się pieszy szlak, który ma długość 25 km i wiedzie wzdłuż brzegu rzeki Schlaube. My jednak większość tej trasy planujemy przejechać rowerem. Będąc już w Müllrose, jedziemy Seeallee około 3 km, by następnie skręcić w prawo. Dalej pofalowaną ścieżką rowerową, wiodącą przez las i dostępną tylko dla rowerów, jedziemy do Rogower Mühle około 2,5 km.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem - Rogower Mühle
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – Rogower Mühle

Pierwszy młyn zbudowany przez zakonników  powstał w tym miejscu już w XII w. Obecny pochodzi z początku XIX w. W 1968 r. młyn został zamknięty i przez blisko 20 lat pozostawał niezamieszkany. Po tym okresie zabytkowy budynek został odrestaurowany i udostępniony do zwiedzania. Pochodząca z początku XX w. turbina Francisa, zasilana jest wodą i można ją oglądać z prawej strony budynku tuż przy rzece. W młynie znajduje się też niewielki pensjonat i restauracja.

Dalej jedziemy około 1,5 km do Mixdorf i następnie skręcamy w lewo w Küpferhammerweg. Po ponad 2 km dojeżdżamy do kolejnego ciekawego historycznie miejsca. Nad brzegiem rzeki Schlaube znajduje się kolejna restauracja. W XVI w. w tym miejscu wytapiano starą miedź, aby wytwarzać z niej nowe kotły. W tym samym czasie zbudowano młyn oraz tartak. W XVIII w. funkcjonowała tutaj również fabryka sukna zaopatrująca armię pruską w wojskowy materiał.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem - rzeka Schlaube
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – rzeka Schlaube

Dzisiaj niewiele już pozostało po dawnych czasach. Oprócz nieciekawego budynku wspomnianej restauracji jest coś, na co warto zwrócić uwagę. Rzeka Schlaube pokonuje w tym miejscu znaczną różnicę wysokości, tworząc kilkanaście malowniczych progów. Warto zatrzymać się i poświęcić chwilę na spacer wzdłuż tego odcinka rzeki.

Dalej jedziemy kawałek pod górkę, po kocich łbach i zatrzymujemy się przy tablicach informacyjnych. Zawarte na nich informacje są również w języku polskim. Skręcamy w prawo i jedziemy prawie dwa kilometry, aż do rozwidlenia, po czym skręcamy znowu w prawo. Przy drugim zjeździe w lewo można dojechać do leśniczówki, który pochodzi z 1914 r. i obecnie mieści się tutaj hotel. My omijamy to miejsce i jedziemy prosto do brzegu rzeki, gdzie pośród lasu jest idealne miejsce na odpoczynek ze stołem i ławkami.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem - trasa rowerowa
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – trasa rowerowa

Tutaj rzeka Schlaube łączy dwa jeziora: Großer Schinkensee i Hammersee. Przejeżdżamy przez mostek i jedziemy wzdłuż jeziora. Zatrzymujemy się kawałek dalej przy punkcie widokowym tuż przy ujściu rzeki do jeziora Hammersee. Dalej kierujemy się prosto aż do miejscowości Dammendorf i na głównej ulicy skręcamy w lewo. Ścieżką rowerową biegnącą wzdłuż szosy jedziemy około 3,5 km do Bremsdorf, gdzie czeka nas kolejna atrakcja. Na rzece Schlaube znajduje się kolejny młyn.

Pierwszy zbudowany w tym miejscu tego typu obiekt pochodził już z XVI w. Obecny kształt został nadany w wyniku rozbudowy w połowie XVIII w. Jest to murowany budynek, który w górnej części zbudowany został z muru pruskiego. Całość bardzo malowniczo prezentuje się na tle otaczającego lasu. W młynie mieści się restauracja a obok w dawnej willi znajduje się schronisko młodzieżowe.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem - młyn w Bremsdorf
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – młyn w Bremsdorf

Wracamy znowu do głównej drogi i jedziemy do położonej 2 km dalej miejscowości Schlaubetal. Tam skręcamy w lewo na Kieselwitzer Weg i jedziemy około 3 km do miejscowości Kieselwitz. Następnie skręcamy Hauptstraße, która doprowadza nas nad brzeg rzeki Schlaube. Przy ujściu rzeki do jeziora miał znajdować się młyn. Niestety postawiona została tylko tablica informacyjna. Oprócz niej było jeszcze coś w rodzaju przepompowni.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem - stawy rybne w Kieselwitz
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – stawy rybne w Kieselwitz

Pierwszy młyn w tym miejscu istniał już w XV w. Na początku XX w. powstały tutaj stawy rybne oraz zbudowano system nawodnień. W 1969 r. Budynek przekształcono na cele mieszkalne dla robotników pracujących przy stawach i tym samym zniknął ślad po dawnym młynie. Mocno nas to rozczarowało, dodatkowo musieliśmy wracać tą samą drogą, która teraz pięła się mocno pod górę.

Po chwili odpoczynku wracamy do centrum Kieselwitz i wjeżdżając na Fünfeichener Chaussee, kierujemy się do odległego o 4 km Fünfeichen. Będąc w tej miejscowości, skręcamy w prawo i dojeżdżamy do głównej drogi, przy której biegnie ścieżka rowerowa. W przeważającej większości przez ponad 5 km jechaliśmy z górki, co było niezwykle przyjemne, zwłaszcza że za sobą mieliśmy już przejechane wiele kilometrów.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – okolice Brieskow – Finkenheerd.

Gdy dojechaliśmy do Eisenhüttenstadt, szukamy oznaczeń kierujących do Frankfurtu nad Odrą. Skręcamy w lewo na Müllroser Straße i po chwili wjeżdżamy na ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż drogi szybkiego ruchu. Jadąc przez 17 km, mijamy miejscowości Ziltendorf, Wiessnau, Brieskow-Finkenheerd. W Lossow skręcamy w prawo i przejeżdżamy przez miejscowość. Po kolejnych 3 km przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym i wjeżdżamy do Frankfurtu nad Odrą. Do granicy prowadzi nas ścieżka rowerowa, która wiedzie też przez Kozią Wyspę. Aby na nią wjechać, mijamy stadion i skręcamy w prawo. Opuszczając wyspę, jedziemy cały czas wzdłuż brzegu Odry, aż do mostu granicznego.

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem - widok z Frankfurtu nad Odrą na Słubice
Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą rowerem – widok z Frankfurtu nad Odrą na Słubice

Trasa mimo dużej ilości kilometrów jest bardzo przyjemna. Równiutkie ścieżki rowerowe w przeważającej większości zapewniają duży komfort jazdy. Szkoda, że o polskiej stronie nie można powiedzieć tego samego.

Dziękuję,że odwiedziłeś/odwiedziłaś moją stronę. Jeżeli spodobał Ci mój wpis, proszę polub moją stronę.

Zapraszam również do odwiedzenia:

Zwiedzanie okolic Frankfurtu nad Odrą.
Ciekawe miejsca we Frankfurcie nad Odrą.
Ciekawe trasy rowerowe wokół Frankfurtu nad Odrą.
Ciekawe miejsca w Brandenburgii – te mniej znane.
Mniej znane pałace i zamki Brandenburgii.